U priručniku za radio govorit ćemo o svim aspektima radija na radio stanicama. Danas pišemo na temu Kako govoriti na radiju. Pa krenimo redom…
Karakternost (Ličnost) radijskih voditelja: Samo nekoliko voditelja se može nazvati „ličnostima“. Večina voditelja su malo više od kloniranih govorečih klišea! To je žalosno jer je veoma jednostavno postati „radijska ličnost“.
Ličnost, odnosno karakter je induvidualna osobina. To je neko ko zvuči kao prava osoba kada govori na radiju.
Pravila koja sam postavio u ovom priručniku imaju cilj da isprave i eliminišu „uobičajene“ navike radijskih voditelja, odnosno navike koje se urade bez razmišljanja.
Stvari koje se urade samo jer je voditelj čuo nekoga da to radi i pomislio „Ja bi mogao to ovako uraditi“. Kada se eliminišu te stvari, voditelj ima više šanse da razvije svoju jedinstvenu radijsku ličnost!
Radijski voditelj mora biti unikatan!
Od svojih voditelja tražim da stalno tazmišljaju o svome radiju i da razmišljaju zašto rade na način na koji rade. Od voditelja tražim da imaju samopouzdanja da pokažu svoju posebnost.
Voditelj ima bolje šanse da uspije na radiju ako kontroliše svoj stav i eleminiše tendenciju da se žali, da bude ljut i da ismijava nekoga. Svakako, svi to rade. To oslobađa pritisak. To je ljudski.
Ne očekujem da osoba prestane biti čovjek. Ali očekujem da voditelj kontroliše negativne emocije dok je u studiju ili montaži. Slušatelji ne slušaju radio da bi čuli loše raspoloženog voditelja. Oni pale radio da bi čuli stvari zbog kojih će se osječati bolje, stvari koje su zabavne i informativne.
I kada voditelj sa lošim stavom ne govori negativne stvari u program, ton njegovog glasa ga može odati. Loš stav nikada nije zabavan. Ne smijete dozvoliti da slušatelji pate zbog takvog neprofesionalizma.
Kontrolišite svoj stav i kontorlisat ćete svoju budućnost na radiju!
Kako govoriti na radiju? Tri Govorne zone:
Intimna
Ovo je veoma blag govor. Koristi se u veoma bliskom razgovoru. Obično, na udaljenosti do jednog metra, od glasa do uha.
Ova govorna zona se koristi pri vođenju ljubavi, traženju kredita, odavanju tajni. Neki voditelji još uvjek koriste ovakav govor. Ali to više nije u modi.
Prijateljska zona
Ova zona se najviše koristi. Jačina glasa je normalna, za slušatelje izgleda kao da ste udaljeni od jednog do tri metra. To je vaš „najnormalniji“ glas. Ovo je najbolja govorna zona za uspješnu radijsku komunikaciju.
Javna
Ovo je govor koji se koristi kada govorite skupini ljudi. Mnogo je glasniji od prijateljske zone. Niko ne voli da se neko dere, zato nikada nemojte koristit ovu govornu zonu.
Ne vodite ljubav sa slušateljima, zato ne treba da govorite intimno. Vaši su slušatelji blizu vas, zato ne treba ni da se derete.
Možete zadržati energiju i entuzijazam u vašem glasu a da se ne derete. Svojim slušateljima ćete dati mnogo prijatniju sliku o sebi i vašoj radiostanici.
Kako govoriti na radiju?
Na radiju treba da govorite kao da pričate sa prijateljem na telefon. Kada dignete regler, vaša prirodna ličnost ne treba da postane neki „radioitis“ ili voditelj po starom kovu.
Trebali bi da govorite samo malo brže od prosjeka. Ne kažem da treba da govorite prebrzo, samo malo brže. Bez dugih pauza.
Ne bi trebali govoriti glasnije nego što obično govorite.
Ne bi trebali govoriti blaže nego što obično govorite.
Oko 70% slušatelja slušaju radio kada su sami. U komunikaciji učestvujete samo vi i jedan vaš slušatelj… pomnoženo sa mnogo puta. Znači, ne govorite publici, govorite svakom slušatelju posebno. Zato govorite kao da govorite samo jednoj osobi.
Ako u eteru uvjek budete govorili kao da govorite sa prijateljem, postat ćete istinska radijska zvijezda.
Kako govoriti na radiju – Brzina govora:
Postoji tendencija kod nekih voditelja da pričaju sporije nego u normalnoj komunikaciji. Gušenje vašeg normalnog govora radi protiv vas.
Smanjivanje brzine vašeg govora je vjerovatno najgora stvar koju možete uraditi.
Psihološka istraživanja su pokazala da ljudi bolje razumiju i pamte informacije koje im se kažu malo brže nego obično. U vašem slučaju to znači da ono za što vam obično treba 10 sekundi kažete za 7 sekundi.
Zato su one reklame u kojima ljudi brzo govre uspješnije od svih ostalih. Ne predlažem vam da govorite najbrže što možete. Pogotovo ako je ubrzan govor neprirodan za vas.
Ali vam preporučujem da govorite malo brže. To znači, bez zastajanja kada govorite u program. Uvjek morate znati šta ćete reći i nikada nemojte govoriti sporije.